”Mä oon tehnyt satoja esityksiä. Ei tarvii tulla mulle kertomaan, miten tää tehdään.”
– Asiakas Anonymius
Seisot kriittisen yleisön edessä niska jännityksestä hikikarpaloita valuen. Seinälle heijastettuna komeilee nimesi, yrityksesi ja asiakasyrityksen logo esityspäivämäärineen. Kuten tapanasi on, kirjoitit kalvosetin edellisenä yönä firman viralliseen PowerPoint-pohjaan – tai ainakin kuvittelisit pohjan olevan edelleen käytössä. Nyt yrität kuumeisesti muistella, missä järjestyksessä olit järkeillyt asiat esittäväsi.
Kannattaisikohan aloittaa casella A vai B? Perhana, tuon kalvohan olisi pitänyt tulla jo aiemmin. Ja toi on nyt ihan turha, sen voi skipata. Hahaa, tässä vois heittää sen huikeen läpän!
Kuulostaako tutulta? Kuten tiedät, jännitys menee aina ohi ja esitys menee todennäköisesti ihan hyvin. Olethan tehnyt näitä aiemminkin ja osaat kyllä soveltaa. Tai sellainen fiilis sinulle jää.
Mutta entä yleisö? Mitä heille jäi kouraan jäsentämättömästä ja häthätää koostetusta esityksestäsi? Vanha uskollinen puolihärski vitsi naurattaa toki aina, mutta millaisen vaikutuksen esitys teki yleisöösi?
Jos kysymys pääsi yllättämään, vastaus on todennäköisesti tyly: ei sitten minkäänlaista.
Pohdipa tätä hetki: kumpi on tärkeämpää?
- Esityksesi sisältää kaikki tarvittavat tiedot, eikä jätä mitään sanomatta.
- Esityksesi tekee vaikutuksen ja aiheuttaa toivotun muutoksen.
Ainakaan minun ei tarvitse miettiä kauaa. Mikä on koko esityksen pointti, jos muutosta ei tapahdu? Tietoa on maailma väärällään, mutta on ihan eri juttu saada se uppoamaan kuulijoiden kajuuttaan. Mikään ei nimittäin väsytä kuulijoita pahemmin kuin raskaan sarjan informaatio-oksennus. Olet ammattilainen ja esitykseltäsi odotetaan enemmän.
Ei ole lainkaan yhdentekevää, miten asiasi esität
”Jos teet vuosikausia jotain päin helvettiä, on se jatkossakin aivan paska.”
Sinä luonnollisesti ymmärrät oikein hyvin, mitä haluatkin kertoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että yleisösi ymmärtäisi. Harva tulee siitä myöskään kertomaan, joko siksi etteivät kehtaa myöntää ymmärtämättömyyttään tai siksi, etteivät halua pahoittaa mieltäsi myöntämällä, että esitys jätti kylmäksi. Ainakaan minä en kehtaisi. Kukaan ei myöskään anna palautetta esityksestä, joka on täysin yhdentekevä – lukuun ottamatta tilaisuuden juontajaa, joka saa kehumisesta palkkaa.
Pahimmassa tapauksessa heikosti jäsennellyllä esityksellä on päinvastainen vaikutus kuin oli tarkoitus. Tiukassa paikassa rauhoittelevaksi tarkoitetun viestin koetaan epäselvän esityksen takia lisäävän turvattomuuden tunnetta tai johtoryhmän päivittämä strategia koetaankin yllättäen työntekijöiden keskuudessa uhkaavana ja pelottavana.