PowerPoint

Esitätkö yleisöllesi vai itsellesi?

8.1.2024
”Mä oon tehnyt satoja esityksiä. Ei tarvii tulla mulle kertomaan, miten tää tehdään.”

– Asiakas Anonymius

Seisot kriittisen yleisön edessä niska jännityksestä hikikarpaloita valuen. Seinälle heijastettuna komeilee nimesi, yrityksesi ja asiakasyrityksen logo esityspäivämäärineen. Kuten tapanasi on, kirjoitit kalvosetin edellisenä yönä firman viralliseen PowerPoint-pohjaan – tai ainakin kuvittelisit pohjan olevan edelleen käytössä. Nyt yrität kuumeisesti muistella, missä järjestyksessä olit järkeillyt asiat esittäväsi.

Kannattaisikohan aloittaa casella A vai B? Perhana, tuon kalvohan olisi pitänyt tulla jo aiemmin. Ja toi on nyt ihan turha, sen voi skipata. Hahaa, tässä vois heittää sen huikeen läpän!

Kuulostaako tutulta? Kuten tiedät, jännitys menee aina ohi ja esitys menee todennäköisesti ihan hyvin. Olethan tehnyt näitä aiemminkin ja osaat kyllä soveltaa. Tai sellainen fiilis sinulle jää.

Mutta entä yleisö? Mitä heille jäi kouraan jäsentämättömästä ja häthätää koostetusta esityksestäsi? Vanha uskollinen puolihärski vitsi naurattaa toki aina, mutta millaisen vaikutuksen esitys teki yleisöösi?

Jos kysymys pääsi yllättämään, vastaus on todennäköisesti tyly: ei sitten minkäänlaista.

Pohdipa tätä hetki: kumpi on tärkeämpää?

  1. Esityksesi sisältää kaikki tarvittavat tiedot, eikä jätä mitään sanomatta.
  2. Esityksesi tekee vaikutuksen ja aiheuttaa toivotun muutoksen.

Ainakaan minun ei tarvitse miettiä kauaa. Mikä on koko esityksen pointti, jos muutosta ei tapahdu? Tietoa on maailma väärällään, mutta on ihan eri juttu saada se uppoamaan kuulijoiden kajuuttaan. Mikään ei nimittäin väsytä kuulijoita pahemmin kuin raskaan sarjan informaatio-oksennus. Olet ammattilainen ja esitykseltäsi odotetaan enemmän.

Ei ole lainkaan yhdentekevää, miten asiasi esität

”Jos teet vuosikausia jotain päin helvettiä, on se jatkossakin aivan paska.”

Sinä luonnollisesti ymmärrät oikein hyvin, mitä haluatkin kertoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että yleisösi ymmärtäisi. Harva tulee siitä myöskään kertomaan, joko siksi etteivät kehtaa myöntää ymmärtämättömyyttään tai siksi, etteivät halua pahoittaa mieltäsi myöntämällä, että esitys jätti kylmäksi. Ainakaan minä en kehtaisi. Kukaan ei myöskään anna palautetta esityksestä, joka on täysin yhdentekevä – lukuun ottamatta tilaisuuden juontajaa, joka saa kehumisesta palkkaa.

Pahimmassa tapauksessa heikosti jäsennellyllä esityksellä on päinvastainen vaikutus kuin oli tarkoitus. Tiukassa paikassa rauhoittelevaksi tarkoitetun viestin koetaan epäselvän esityksen takia lisäävän turvattomuuden tunnetta tai johtoryhmän päivittämä strategia koetaankin yllättäen työntekijöiden keskuudessa uhkaavana ja pelottavana.

Autan ratkaisemaan esityshaasteesi - olivatpa ne mitä tahansa

Hyvä esitys on sankaritarina

Hyvällä esityksellä on draaman kaari aivan niin kuin kirjalla tai elokuvalla: se muodostaa tarinan, johon kuulija samaistuu ja joka innostaa toimimaan. Yksinkertainen, yleisölleen kohdistettu ja oikein rytmitetty tarina menee perille ja saa aikaan muutoksen.

Olet saattanut kuulla termin sankarimyytti tai Hero´s Journey. Se on maailman käytetyin juonirakenne ja toistuu samanlaisena kulttuureissa ympäri maailman. Ei olekaan sattumaa, että sama struktuuri on populaarikulttuurin hedelmien lisäksi myös maailmanluokan puhujien ja luennoitsijoiden esitysten perusta. Sankarimyytti perustuu ihmisen luontaiseen tapaan käsitellä tietoa, joten myös parhaat esitykset on rakennettu sen varaan.

Väitänkin, että hyvän esityksen koostaminen vaatii ymmärrystä esitystavan ja itse kerrottavan asian lisäksi myös draaman kaaresta.

Kun haluat, että esitys todella menee jakeluun

”Nätit kalvot ovat yhdentekeviä, jos sisältö on perseestä”

Moni luulee PowerPoint-esityksen ostamisen tarkoittavan vain kalvojen ulkoasun yhtenäistämistä, mutta todellinen arvo syntyy kokonaisuudesta. Jos haet nimenomaisesti vain nättejä kalvopohjia ja kivoja graafisia elementtejä, kannattaa kääntyä graafisen suunnittelijan puoleen. Esityksen kaunis ja siisti ulkoasu tukee toki viestiä, mutta vielä tärkeämpää on asian ytimen jäsentäminen ja visualisoiminen helposti ymmärrettävään, vetoavaan ja vaikuttavaan muotoon.

Eli asiastasi väännetään rautalankamalli, joka kohdistetaan valitulle yleisölle, johtoajatuksena kysymykset: Keihin haluan vaikuttaa ja miksi? Millaista muutosta haen kohdeyleisössä? Millaisia uusia ajatusmalleja ja tunteita haluan herätellä?

Keskity vahvuuksiisi ja uskalla ostaa apua muuhun

”Palveluni arvo syntyy ennen kaikkea siitä, että osaan kertoa saman asian paremmin kuin sinä itse.”

Esitysten tekeminen ei ole jokaisen vahvuus, eikä sen tarvitsekaan olla. Olen täällä sitä varten, että sinä voit keskittyä siihen, missä olet hyvä.

Erityisesti osaamisestani ovat hyötyneet ihmiset, joiden pitää selittää monimutkaisia asioita niin, että pihvi menee perille ja asioita alkaa tapahtua. Bonuksena se tapahtuu avullani ilman ylimääräistä vänkäämistä ja veivaamista, kun kaikki ymmärtävät heti, mistä on kysymys ja miksi näin toimitaan.

Tässä kohden sinulla on nyt kaksi mahdollisuutta:

  1. Jatkat pääsi hakkaamista samaan Karjalan mäntyyn esitys toisensa jälkeen.2.
  2. Nöyrryt ja kysyt itseltäsi, josko olisi kannattanut hankkia apua jo aiemmin?

Jos valitsit toisen vaihtoehdon, otapa yhteyttä, niin laitetaan yhdessä esityksesi kuntoon!

Autan ratkaisemaan esityshaasteesi - olivatpa ne mitä tahansa

Muut blogitekstit

Lue lisää Jäsentäjän kirjoituksia

Klikkaamalla "Hyväksy" sallit evästeiden asentamisen laitteellesi. Käytämme evästeitä sivuston toiminnan varmistamiseksi, analytiikkaan ja markkinointiin. Lue lisää tietosuojaselosteestamme.